Söndag 10juni: Framme och närvarande

10 juni, 2018 0 av antonhallor

Då var jag äntligen här. Saltoluokta.

I fredags kl. 16:48 gick tåget från Hallsberg, klockan 16:41 på lördag klev jag iland på bryggan vid Saltoluokta Fjällstation, 24h senare. Tåg – nattåg – väntan i Gällivare – buss – båt – promenad. På kvällen var vi alla samlade och åt enligt dem ”traditionsenlig”-tacos. Mycket gott, inget nötkött, renkött. Efter maten fick jag med mig Alexander och Linnea på en fin kvällsjogg upp på Gejnutoalagge (787möh). Vi sprang lugnt upp, tog kort på den fina utsikten och sprang på fortare nerför. Man känner sig så fri, som en fågel. Att få springa fort på en stenig brant slingrande stig utför i hög fart på fjället bredvid en nyfunnen kompis är inget som kan köper för pengar.

Idag söndag har vi haft introduktion hela dagen. Började dagen 07:30 och serverade frukost som frukostansvarig denna morgon. Alla är vi uppsatta på något slags ”mat”-jobb under dessa dagar, mitt strå till stacken var tillsammans med Stina och Saga att se till så att vi här idag kunde få njuta av en god frukost. Dagen flöt sedan på med massor av matnyttig information, alltifrån hur man ställer öppna frågor till att en del av stationen den 1Juli fyller 100år. Kul, även om mitt rastlösa jag övergår i trötta jag och var ganska trött på eftermiddagen. Tur att det livades upp med öl/vinprovning där vi fick smaka och gå igenom sortimentet. Mycket kul, trots kärlek för vin fastnade jag för den alkoholfria blåbärsdrycken. Hann inte läsa ingredienser, men den smakade precis som 1L krossade färska blåbär skulle smaka. Magiskt fräsch och god.

Senare på kvällen väntade supergod middag tillsammans och sen lite egentid själv i sängen för att återhämta mig från en fullspäckad dag. När klockan slagit efter 21 piggnade jag till och fann det helt naturligt att springa en timma på fjället. Sprang västerut och besteg till slut Tjeburisvárásj (798möh). En halvhög topp som tog 35min i ”vanligt temp0”, tog det lugnt ned idag till skillnad från gårdagen. Helt själv. Magiskt. Känner mig så levande när jag springer på fjället.

Dessa första timmar i bilder:

Från första dagens träningspass med Alexander.

Ensam på fjället.

Jag må se trött ut, men glädjen är större.